Friday, August 16, 2013

[Kiriman] Dear Mr DoneTrying

Dear Mr DoneTrying
Saya tak tau kenapa tiba-tiba saya teringatkan awak...tiba-tiba awak terlintas dalam fikiran saya padahal selama 8tahun ni saya x pernah ambil tahu pun....walaupun saya sentiasa mengelak & lari bila nampak awak dari jauh sepanjang 4 tahun di Universiti…(ok, saya pernah nampak awak kat Hs CafĂ© time awak dating n saya perasan awak pandang saya &saya juga pernah ternampak awak di perpustakaan tapi mestilah saya buat-buat tak Nampak & lari sebelum awak perasan)

Saya search nama penuh awak & saya jumpa blog awak. Saya baca post-post awak walaupun pendek tapi sangat mendalam kot..Awak bukan dah ad gf ker? Tapi kenapa post-post awak macam orang yang suffer silently jer ?Ok lupakan. Saya nak bagitau saya jelous tengok pencapaian awak dalam kerjaya tapi sebagai orang yang pernah mengenali awak saya tumpang gembira & baru-baru ni awak update profile awak lagi…Saya berharap saya boleh lebih fokus macam awak…

Mr DoneTrying
Pertama kali saya jumpa awak bila kita berjumpa untuk ‘team building’. Saya tak tau apa ‘first impression ‘ awak pada saya tapi ayat-ayat awak memang kedengaran pelik pada saya ( saya tak tau itu ayat pujian ataupun peril) tapi seperti biasa sebagai orang ESTJ saya malas nak ambil tahu. Dalam kepala saya ‘oh ni ketua aku & aku kene kerja dengan dia’. FULL STOP!

Tapi sepanjang saya bekerja dengan awak, memang saya akan terbakar bila jumpa awak. Dan boleh dikatakan saya ‘terbakar’ tiap-tiap hari sebab awak suka sangat buat ‘meeting’ walaupun orang lain sibuk awak nak jugak buat kan? Dan awak ingat tak satu malam tu awak nak jugak buat meeting . Saya dah cakap s/u kita ada kelas tapi awak yang tetap nak buat jugak & memang saya dengan awak je la kan yang meeting . Waktu saya mundar-mandir kat luar tu tunggu s/u, awak dengan selambanya sound saya” boleh tak ko duduk, pening ar aku” dah la tempat tu sunyi nasib baik tak kene kawen free… Kalau tak memang saya pancung kepala awak & saya pun duduk tapi jauh dari awak.. Dan yang paling best bila tiba-tiba kawan awak tegur awak & muka dia terkejut tengok awak berdua ja dengan saya dalam kelas tu awak boleh buat muka selamba & tak bersalah.. Ya Allah memamng saya angin tahap gaban dah waktu tu. Kalau saya tak kawen, awak yang salah sebab mesti dorang ingat saya scandal dengan awak …

Mr DoneTrying
Serius saya tak faham dengan awak & saya tau awak pun tak faham dengan saya…Awak jenis yang susah nak percaya kat orang kan. Yup, dan itu yang selalu buat saya nak membebel dengan awak… Kalu boleh semua benda awk nak buat sendiri & sebagai assistant mestilah saya kene tempias sekali kan..Dan yang saya paling marah bila awk & s/u kita demam sekali. Saya marah sebab dalam demam-demam tu pun awak nak handle semuanya…Dan bila saya dah nak ke main campus saya dah bagitau awak untuk train yang lain & cari calon assistant baru yang awak & s/u selesa untuk bekerja. Tapi awak tak pernah nak hiraukan kan. Marahnya saya waktu tu bila awak suruh saya yang decide. Yang nak keje dengan dia tu awak bukan saya ok. 

Mr DoneTrying
Awak perasan tak kita selalu ada masalah komunikasi. Awak tau tak saya pernah tunggu awak 3 jam dalam gelap + bernyamuk sebab saya salah faham mesej awak( ke awak yang saja nak kenakan saya). Bila saya call awak boleh tak awak kata bila pula nak jumpa… wargh time tu rasa nak berjurai airmata saya… Dengan gelap+nyamuk+ budak-budak lelaki tu pandang saya berdiri sorang-sorang kat situ memang hati saya dah banjir. Bila awak dah sampai boleh pulak awak buat muka tak bersalah…angin nyer saya…Dan bermula daripada saat itulah saya mula jauhkan diri dari awak. Saya bercakap bila perlu aja tapi awak memang tak boleh tengok saya diam kan…

Ada satu malam tu tak silap saya kita habis meeting lambat & saya orang terakhir yang keluar dari bilik mesyuarat tu. Memang bila dengan awak saya kene jadi orang terakhir sebab saya kene check ada tak harta-harta pusaka yang awak tinggalkan… Awak tau tak saya sebenarnya seorang yang careless tapi dengan awak saya jadi sebaliknya sebab awak lagi careless dari saya..

Malam tu jujurnya saya tak expect pun awak tunggu saya kat luar… saya dah berangin je dengan awak sebab ingat awak blah macam tu je…rupa-rupanya awak tungggu kat luar dengan z salah seorang main committee yang dah tak heran tengok saya bergaduh dengan awak… setiap kali kita gaduh dia senyum je & untuk pengetahuan awak bila dia senyum tu sejuk sikit hati saya…maybe awak stay pun sebab dia yang ajak kan? Awak tu mana pernah heran dengan saya pun…
Kita jalan balik sama-sama tapi berpecah kat tengah jalan. Saya ikut z sebab kolej awak kat jalan yang bertentangan. Bila saya sampai bilik tak lama tu awak mesej bagitau awak nak letak jawatan. Saya yang sengal ni pun konon-konon jadilah assistant yang baik & bagi sokongan kat awak untuk teruskan tanggungjawab sebagai ketua. Tapi tiba-tiba awak bagitau, gurau jer……saya ingat lagi ayat saya pada awak I’m speechless…Bingo! Awak Berjaya kenekan saya lagi.

Mr DoneTrying
Sebenarnya saya penat bergaduh dengan awak… akhirnya saya ambil keputusan untuk diam dari bercakap . Saya ingat ada satu malam tu kita ada meeting main dengan semua ahli. Awak ada kelas & minta saya handle. Ok saya handle. Bila awak sampai saya terus diam sebab awak mintak saya tolong handle time awak ada kelas je kan.. Saya diam & tak pandang awak pun sebab saya tak nak gaduh dengan awak depan anak-anak buah.Serius pandang awak je dah buat saya marah. Saya Penat &malas nak bergaduh . Lagipun tak lama lagi saya nak ke main campus. Waktu tu dah tak payah jumpa awak lagi.Bila saya diam je, awak dengan selambanya cucuk saya dengan pen kan?Awak memang suka nak gaduh dengan saya kan??? Semua orang pandang tapi awak memang tak heran kan! awak…awak…

Paling teruk waktu akhir sem tu s/u kita jadi mangsa untuk sampaikan mesej saya pada awak. Serius memang waktu tu saya tak nak langsung jumpa, mesej atau telefon awak.Sebab saya kecik hati awak tak ambil pun surat yang awak suruh saya buat tu. Dah la tak ambik, lepas tu tak maklumkan pada saya pun. Awak bagitau pada s/u je kan. Jadi saya buat keputusan untuk siapkan kerja saya & tak nak ada apa-apa lagi dengan awak. Kali terakhir saya jumpa awak tu pun waktu minta awak sign report.

Mr DoneTrying
Satu lagi sifat awak yang mungkin awak tak perasan. Awak tak boleh saya jauh dari awak kan? Saya ingat lagi bila awak nak bercakap atau present sesuatu awak mesti bagi signal saya duduk dekat dengan awak kan… dan saya yang baik hati ni pun tarik lah kerusi duduk dekat dengan awak, bawak buku nota saya untuk awak rujuk…Saya pelik, awak tak take note ke waktu discussion? & kenapa tak minta nota yang s/u tulis…Nota saya yang berserabut tu jugak yang awak rujuk…awak tak perasan ke orang pandang kita semacam jer…Jujur saya tak suka dengan pandangan tu sebab awak dah ada gf dan saya tak nak gf awak salah faham untuk perkara yang tak betul.

Bila kita buat program dekat Kem tu, awak selamba jer carik n panggil saya kan kat tempat perempuan kan…dah la saya tengah mengeliat waktu tu…awak…awak..dah tu boleh pulak marah bila saya bagitau jangan expect semua girls turun untuk qiamullail, faham-faham lah yer..Boleh pulak tanya kenapa. Z yang kat sebelah awak senyum & geleng kepala je bila saya dah beliakkan mata kat awak… awak…awak…Tinggi sunggguh tahap kesabaran gf awak kan…

Mr DoneTrying
Satu lagi yang saya perasan sepanjang kerja dengan awak , awak tak boleh bila saya diam, xbalas mesj & xjawab call awak kan?. Saya ingat lagi hari tu saya tertingggal phone kat rumah & bila sepupu saya hantar phone saya petang tu penuh mesej & missed call dari awak…heeee, saya dah gelak dalam hati bila dalam salah satu mesej awak minta maaf & suruh saya angkat call…Bila saya dapat hp saya terus balas mesej awak ingatkan apalah yang penting sangat… awak,awak…

Awak..Kadang-kadang saya tak faham dengan awak… awak selamba je mesej saya malam-malam & kadang-kadang ada masanya saya rasa awak tersalah hantar mesej untuk gf awak kat saya..Tak boleh ke mesej je diam-diam dengan gf awak & tak payah nak menganggu ketenangan saya yang sentiasa rasa terbakar jer dengan awak?

Last awak mesej saya waktu saya dah masuk main campus. Jujurnya malam tu saya baru balik handle program.. saya sangat penat & saya rasa macam dah nak mati & kalau Allah ambil nyawa saya waktu tu saya redha jer. Awak mesej saya sampai pagi kot. Saya balas jugak mesej awak sampai tertido-tido & akhirnya saya yang stop kan sebab esoknya saya ada kelas pagi. Isunya, pasal assistant baru & yang kelakarnya awak bukan head comm lagi pun. Bila saya kata tak payah pening-pening nak fikir, awak still nak libatkan diri dalam isu tu kan. Masa tu mesti awak rasa betapa untungnya awak dapat assistant yang macam saya kan? Dan saya terkejut bila awak betul2 buat apa yang saya cakap kat awak malam tu…ampun, sebab mesti dorang ingat awak gila kuasa kan? 

Mr DoneTrying
Saya nak bagitau yang saya sangat kecik hati bila awak tak datang untuk malam last meraikan ktorang yang nak pegi main campus nie…orang lain semua ada..awak tak bagitau apa-apa pun kenapa awak tak boleh datang. Saya sedih sebab tak dapat minta maaf kat awak, saya tau banyak dosa dengan awak & tiba-tiba malam tu saya rasa awak x hargai saya sebagai orang yg pernah bekerja dengan awak & saya sedar saya tak ada kaitan dengan hidup awak. Saya tak mintak awak bagi saya hadiah ataupun apa-apa…just be there sebagai tanda penghargaan. Tapi takpela saya tak berhak nak ada rasa macam tu

Lama kita tak bercakap & saya terkejut bila awak telefon saya waktu cuti sebelum saya ke main campus.Awak tanya pasl report. Rasanya saya dah maklumkan yang saya dah hantar report tu dengan s/u & saya suruh awak tanya s/u kan kalau tak percaya.Saya kan kecik hati dengan awak kan, so saya malas nak cakap lama-lama dengan awak. Tapi kenapa nada awak lain? Ke perasaan saya jer..

Mr DoneTrying
Saya nak bagitau, ada sebatang pen awak yang saya buat harta & bawak ke main campus…sebenarnya saya nak pulangkan kat awak tapi kan saya dah lancarkan perang dingin waktu last sem tu. So mintak tolong halalkan yer. 
Saya juga nak bagitau yang saya sangat happy sepanjang 1st saya di main campus sebab xpayah jumpa awak lagi & bila nak masuk 2nd sem saya dah stress sebab awak kan dah ke main campus & saya betul-betul tak nak jumpa awak lagi…kecik hati lagi ok…Nampak sangat perangai budak-budak.

Mr DoneTrying
Mungkin awak tak tau, awak adalah orang yang paling menyakitkan hati saya sepanjang hidup saya . Yup, juga orang yang paling saya benci(saya tak pernah benci orang macam saya benci kat awak). Awak tau tau setiap kali lepas jumpa awak xkisah la mtg ke, discussion ke, pass barang ker mesti balik bilik saya belasah pooh rooomate saya…Sampai terburai perut poooh tu..Tapi saya percaya awak adalah orang yang paling saya perlukan saat itu. Allah hadirkan awak sebab saya perlukan orang untuk saya bergaduh & provoke saya untuk menjadi lebih baik. Awak tau tak yang sem tu saya dapat dean list? Tau tak kenapa? Sebab saya sakit hati sangat dengan awak & saya nekad nak buktikan kat awak yang saya bukan pura-pura sibuk bila saya bawa nota-nota saya waktu meeting & baca bila ada masa terluang. Dan saya Berjaya….

Saya jugak nak awak tahu yang saya dah tak homesick lagi sejak kenal awak…dah tak fikir nak berenti belajar dan cabut dari kolej. Mungkin sebab saya sibuk gaduh dengan awak kot…hee…sebenarnya saya pernah doa pada Allah bagitau saya rindukan zaman sekolah saya…rindukan kawan-kawan gaduh saya sebab saya sunyi sangat bila tak da orang nak gaduh dengan saya. Dan tanpa saya sedari Allah makbulkan doa saya tapi saya yang tak sedar diri ni tertanya-tanya kenapa Allah temukan saya dengan awak yang selalu buat saya terbakar & mengganggu ketenangan hidup saya.

Dan saya juga nak awak tau, saya betul-betul jadi diri saya bila dengan awak. Saya takpernah nak cover cantik & comel depan awak. Bila saya nak marah, saya marah je…bila saya nak membebel saya membebel jer..Sorry yer saya memang kasar orangnya…mesti awak suffer kan dengan perangai saya dulu.

Mr DoneTrying
Tu semua kisah 8 tahun dulu, zaman kita masih mencari identiti dan masih belajar untuk memahami diri sendiri. Bila flash back balik sebab kita bergaduh adalah kerana kita terlalu banyak persamaan sebenarnya. Entah bila saya ingat2 balik semua perkara ni tiba-tiba terdetik “ mamat ni crush ngan aku ker” Heee saya gurau je. Saya tau awak dah ada gf.Tapi sekarang saya percaya saya dah cukup matang untuk berhadapan dengan awak. Saya takkan lari lagi kalau jumpa awak.& saya percaya kita boleh menjadi kawan yang baik. As long as we know how to RESPECT, TOLERATE & TRUST each other, we can be a good friend. 

Mr DoneTrying
Saya jumpa post ni kat blog awak. It hurt. Do I know who’s that ‘someone’? (>_o)

it hurts to LOVE someone when we can’t tell them what we really feel
because….
Sometimes we get HURT without them knowing
We get JEALOUS even if we have no right to feel that way.
We want their time even if we are not in the position to demand for it

Although our HEARTS are breaking in silence
We still continue to LOVE them
because..
Somehow in this HURTFUL LOVE there is still HOPE 
of having a simple moment with them
even if it means being just a FRIEND

Mr DoneTrying

Honestly bukan perkara yang mudah untuk saya hasilkan post ni. Sangat susah sebenarnya. Saya rasa saya gila bila saya nak post mesej nie.Keberanian saya datang bila saya teringat balik betapa menyesalnya saya tak dapat ucapkan apa yang saya nak lafazkan pada sahabat saya yang dah pergi...Kalau awak baca post ni saya nak awak tau;

Thank you for everything. Thank you for always be there when I need someone to shout at, thank you for letting me be myself in front of you…
You are no longer someone that I hate the most
Wish u all the best & hope you are happy with your love one..

Please forgive me…Salam Aidilfitri. Maaf Zahir & Batin. 0-0 yer…

From : Ms ILUSI

4 comments:

Unknown said...

akak suka dia?

Anonymous said...

Bukan suka tapi benci...benci yang teramat & x bersebab....tapi itu dulu 8tahun dulu sekarang dah tak...



Ms ILUSI

coklat ungu said...

Peliknya perasaan kan...kadangkala kita tak suka seseorang dan orang tu langsung takde kepentingan khusus dalam hidup kita. Tapi tanpa kita sedar kepala kita penuh asyik fikir pasal dia saja

Anonymous said...

cekelat ungu..yup misteri & persoalan..itulah yang mengindahkan kehidupan kita.

Ms ILUSI