Thursday, May 2, 2013

[Kiriman] Maafkan Aku.


Kepada : Dia yang ku panggil 'AWAK'

Assalamualaikum...

Aku tahu kehadiran kiriman ini tidak disangka sangka atau mungkin juga tidak pernah diundang sama sekali. Tapi tolonglah... aku mohon... jangan abaikannya sebelum kau menemukan intipatinya yang aku pasti akan kau perolehi sebelum nokhtanya yang terakhir. Aku janji.

Mungkin terdetik di hati kau yang aku ini macam orang buang tebiat lagaknya. Ahhh tak kisahlah apa yang hendak kau andaikan... aku tak akan ambil hati jauh sekali berkecil hati. Ialah... ajal maut Allah sahaja yang dapat tentukan... terkadang dalam lena tidur... tahu tahu terus padam di pembaringan...

Sebenarnya... aku sudah berkali kali menahan jemari ini untuk menyusun ayat membentuk kata. Tapi ternyata... hati rupanya berkomplot sama mendera... memaksa dan terus memaksa. Lelah dan semakin tidak berdaya aku jadinya apabila ianya terus terusan meronta ronta... Sejenak dalam sedar aku bertanya pada Tuhan. Ya Tuhan.. seandainya memang benar hati kau sama sekali tidak pernah aku tersakitkan... maka jauhkan segala macam rontaan ini dalam relung jiwaku. Tenangkanlah nuraniku. Damaikanlah jiwaku. Tapi sayang... rasa itu masih tetap juga ada di situ... bertapak... menekan dan terus mengasak. Lalu dalam diam aku temukan jawapan... Maafkan aku \'AWAK\'. Aku merendahkan seluruh jiwaku memohon kemaafan di atas segala apa yang pernah aku lakukan yang memungkinkan engkau sempat merasa akan kesakitan. Walaupun dulu aku berandaian semua orang sekadar main main, suka suka... menganggap segalanya sekadar gurauan semata... sehingga aku lalai dan terlupa bahawa setiap insan itu berbeza beza... Maafkan aku.. Aku mohon kemaafan dari dasar keikhlasan kau yang paling dalam... Maafkanlah aku... aku mohon!

Kau gelakan aku ya... Tertawa kerana aku mempamirkan kebodohan ini. Dipandang bodoh pun bodohlah... tak mengapa.. asal bebanan kejiwaan ini dapat aku bebaskan. Aku sememangnya telah siap sedia menerima apa pun kemungkinan. Diherdik... dimaki... dicaci oleh kau pun tak mengapa... asalkan kemaafan itu aku perolehkan. Apa ada hal... bukan boleh dengar suara kau pun... habis tinggi baca cetakan huruf huruf roman... hihihiii 

Aku serius ni... bukan gimik atau apa apa yang negatif yang sempat melintas dalam kotak fikir kau. Aku harap kau sudi maafkan aku seikhlasnya... Terasa aku waktu semakin singkat sedangkan amalan aku tidak seberapa... pun pahala begitu juga... entah ada entahkan tiada... Tup tup di akhirat nanti kau tunggu aku di sana... menuntut yang di kanan aku... yang timbangannya sekadar ala ala sahaja... atau mungkin juga tiada... Lantaran itu... pada waktu yang masih bersisa... TOLONG.. MAAFKANLAH AKU.

Hanya itu sahaja yang aku pinta... hanya itu yang aku pohon... dan masih itu juga yang aku tuntut... Bukan macam macam... mahupun yang bukan bukan... Namun aku tahu memang payah meminta maaf... pun begitu... terlalu sukar memberi maaf. Aku pasrah... Terima kasih dari relung jiwa seandainya kau ikhlas memaafkan... Terima kasih jua kiranya kau masih meneruskan pembacaan. Maaf kerana terlalu banyak mencuri waktu kau... untuk kali ini sahaja. Itu janji aku. Moga akan aku temui kedamaian setelah segalanya aku lontarkan...

Jaga diri kau baik baik kerana pastinya Tuhan telah mengaturkan jodohnya yang terbaik buat kau. Jaga hati kau untuk dia... dan dia pasti menjaga hatinya juga untuk kau. Semoga kehidupan kau senantiasa dalam kerahmatan dan keberkatanNya.... Amin


kiriman : tinta sanubari 

No comments: