Saturday, March 24, 2012

Awak yang nak jadi baik..


Kepada awak yang nak jadi baik,

       Saya tahu memang susah nak berubah.Banyak yang awak kena korbankan.Kadang-kadang awak rasa tak mampu nak berubah jadi baik,rindu sangat dengan zaman seronok dengan dosa macam dulu-dulu.Tapi percaya lah awak,awak akan dapat ganjaran yang lagi hebat kalau awak betul-betul berusaha nak jadi baik.Dan Cuma awak je yang boleh ubah diri awak sendiri.Allah takkan ubah nasib Sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri.

    Awak selalu Tanya saya,macamana nak jadi baik?awak kata kena kenal dulu baik tu macamana barulah boleh amalkan.Tak kenal maka tak cinta.Senang je awak,baik tu bila awak buat apa yang Allah suruh dan jauhi apa yang Allah larang.Macam skema SPM je jawapan saya kan.Tapi itulah skema Allah dan Rasul.Amar makruf nahi mungkar.Itu je yang awak kena buat.Tak susah pun kalau awak betul-betul berusaha nak jadi baik.

     Awak,walaupun awak solat cukup 5 waktu tapi awak main bola kat padang pakai seluar pendek,itu tak cukup baik lagi sebab aurat awak tak jaga.Kalau awak tutup aurat dengan sempurna tapi suka pegang tangan  perempuan pun tak cukup baik lagi,sebab dalam islam kena jaga batas pergaulan.Mungkin awak rasa susah sangat nak ikut semua tu,awak tak bebas nak buat apa saja macam dulu.Ikut hawa nafsu awak.Tapi mana yang awak pilih,bahagia kat dunia ke kat akhirat?Kalau awak ikut nafsu,awak akan bahagia di dunia je.Kalau awak ikut Allah dan Rasul,awak akan bahagia di dunia dan di akhirat.Pilihan di tangan awak.

       Yang paling awak kena jaga ialah solat.Jangan solat  semata-mata sebab tuntutan dalam islam.Tapi solat lah dengan ikhlas.Faham setiap ayat dan gerak geri dalam solat,barulah awk rasa solat tu adalah perkara yang sangat menakjubkan.Solat tu sangat penting.Sebab tu orang cakap solat adalah tiang agama.Kalau solat kita sempurna,mesti urusan lain akan dapat dilaksanakan dengan mudah.

     Awak mesti pernah main domino masa kecik-kecik dulu kan.Awak susun mainan tu,lepas tu tolak satu dan semua akan jatuh.Islam pun macam tu,bila solat dan ibadat kita sempurna,secara tak lansung  cara hidup kita akan menurut syariat.Hal aurat pun akan settle dan bila hal aurat settle,jadi tak susah untuk awak jaga ikhtilat(pergaulan).Tak susah kan awak,kalau nak berubah jadi baik.Awak Cuma kena jaga solat je.Dan solat akan jaga semua cara hidup awak yang lain.Solat memang memberi kesan yang sangat mendalam dalam hidup kita kalau kita fahami dan lakukan solat dengan sempurna.Sebab tu solat dianggap sebagai tiang agama.

       Saya harap awak akan kuat semangat dan berusaha untuk menjadi orang baik.Awak memang baik,tapi tak salah kalau awak berusaha menjadi lebih baik.Saya bangga ada sahabat macam awak.Yang selalu ada di sisi saya dan kita akan berusaha bersama-sama untuk jadi baik.Awak ingat tak apa yang Allah pesan dalam surah Al-Ashr “sesungguhnya manusia berada dalam kerugian kecuali mereka yang berpesan-pesan”.Saya tak nak jadi orang yang rugi dan saya pun tak nak awak jadi orang yang rugi.Sebab tu awak kena ada untuk saya dan saya kena ada untuk awak supaya kita sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain.Barulah kita boleh jadi baik.

Last,saya nak awak tahu yang saya sayang Awak kerana Allah Taala..Uhibukafillah.

Sekian,
Kawan awak yang nak jadi baik.

2 comments:

Tika said...

betul2 =)

GR said...

faham makna ayat-ayat yang dilafazkan dalam setiap gerak geri solat. ok itu kekurangannya sekarang :(