Sunday, March 18, 2012

Manusia Itu, Manusia Ini.

source : tumblr
Kehadapan manusia itu,

Kenapa acap kali kau sering berusaha untuk menyakiti aku. Aku sedar aku hanya manusia yang berbeza. Yang tidak punya ciri selengkap bidadari syurga. Hanya punya sikap sedingin bongkah ais. Bibir sukar mengatur bicara mahupun senyuman. Tapi itu tak bermakna aku tidak punya hati juga perasaan. 

Aku sedar khilaf aku kepada kalian, namun itu bukan bermakna kau bisa mencerca dan membandingkan aku dengan mereka. Aku punya hati. Jangan terusan sakiti aku dengan kata-kata tidak bersemuka. Katakan pada aku secara jelas jika sikap aku menganggu kalian. 

Aku penat berpura-pura tersenyum dihadapan kalian. Sedangkan hakikatnya aku menangis dibelakang kalian. Menangis dan menangis tanpa suara. Kering air mata hingga tak mampu hendak menangis lagi kini. Lelah aku hendak berhadapan dengan kalian. 

Kalau bisa ingin aku terbang ke langit ke tujuh. Ingin aku selam ke laut dalam. Ingin pula aku pergi ke hujung dunia agar aku bisa jauh daripada kalian. Agar setiap perbuatan aku tidak lagi menyakiti kalian. Agar setiap perbuatan aku tidak lagi akan menyakiti dia yang penting buat aku. Kata-kata kau bukan sahaja membunuh aku tetapi membunuh dia. Suatu hari nanti akan aku pastikan semua bisu. 

Andai kau tidak bisa membisu teruskan sakiti aku, tetapi jangan sekali sakiti dia. Biarlah berdarahnya hati, tapi jangan hati dia. Alang-alang terluka biar sampai luka berdarah dan bernanah. Biarkan agar kalian mendapat kepuasan yang diinginkan. Namun, kau harus tahu aku memaafkan kalian dan aku juga memohon maaf atas khilaf aku itu.

Daripada manusia ini.


1 comment:

Bidadari Syurga said...

hurmmm.. manusia takan pernah rasa aau sempurna... kadangkala khilaf bisa lagi hebat pada mnusia yg sedar dan perasan akan maknanya khilaf...

ps: mcm aku... walaupun sedar buang masa itu merugikan... kekadang aku tidak terlepas dari melayari google mencari pic2 yg belum tentu aku gunapakai di dalam kispen...