Tuesday, March 20, 2012

Warkah Daripada Bumi



Khas buat,
Manusia Alpa.

Kehadiranmu dalam diriku amat-amat menyesakkan segala isi perutku. Mahu saja aku muntahkan segala yang menyesakkan isi perutku ini keluar dari tubuhku yakni bumi namun mengenangkan tugasku untuk menampung segenap manusia yang pelbagai kerenah, niat itu terus aku lupakan. Sesungguhnya aku masih taat dengan perintah Allah untuk membiarkan manusia-manusia mendirikan tempat tinggal mereka dalam perutku yang tidaklah seluas mana ini. Namun apabila aku mengenangkan sikap-sikapmu yang melayan bumi ini seperti hak milik kekalmu, aku jadi berang. Sungguh kamu manusia yang lalai, leka dan alpa dengan nikmat di bumi yang hanya sementara ini dan kamulah manusia yang sangat tidak bersyukur dengan nikmat dan belas kasihan Tuhanmu yang membenarkan kamu masih tinggal di bumi ini. Jika tidak, mungkin kamu sudah terhumban ke luar dunia. 

Wahai penduduk bumi. Sungguh aku makin tua hari demi hari. Kudratku makin berkurangan. Jika kamu masih bersikap begitu, tidak mustahil aku akan kesakitan lalu keluarlah pelbagai bencana alam. Sesungguhnya semua yang berlaku adalah untuk menyedarkan kamu wahai manusia agar kamu bangun dari mimpi lalai yang kamu cipta. Ingatlah penghuni bumi, kamu duduk di sini punya tujuan iaitu untuk mengumpul mata pahala buat kegunaan di akhirat kelak. Namun jika dengan cara mengeluarkan bencana masih lagi tidak mampu menyedarkan kelalaianmu, aku pasrah. Kini, terserahlah kepada Allah, Pemilik Sekalian Alam untuk menyedarkanmu. 

Daripada,
Bumi Yang Merindui Ketenangan.

2 comments:

APi said...

terlalu banyak plastik yang menimbus bumi tua yang sedang menangis.. =)

Cik_Shiqah said...

plastik-plastik itu InsyaAllah boleh digunakan kemudian hari nanti. Doakan saja mereka menjadi plastik yang berguna buat orang ramai..