Monday, April 2, 2012

Andai Engkau Jodohku


"Kita tidak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling mencintai kerana kita akan berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah telah tetapkan sejak azali." (Jodoh Itu Milik Kita - Sara Aisha - )

Buat, 
Insan Yang Tertanya-tanya.

Andai anta jodoh ana yang telah ditetapkan oleh Allah SWT di Luh Mahfuz sana, Allah pasti saja akan membuncahkan perasaan kasih dan cinta dalam hati ana jua hati anta. Itu sudah ketetapanNya, janjiNya. 

Namun selagi kita tidak punya ikatan yang halal yakni pernikahan, usahlah dibazirkan perasaan yang anta rasa kerana kita masih tidak punya hak yang hakiki untuk berbuat begitu. Dan janganlah anta melampaui batas-batas yang telah ditetapkanNya sejak dahulu lagi buat ikhwan dan akhwat yang tiada hubungan mahram. Ana takut perbuatan-perbuatan sebegitu akan memberi kesan yang kurang baik dalam kehidupan kita kelak. Perbuatan yang tanpa sengaja namun bakal menempah murka Allah. Manusia itu tidak sempurna bukan? Baik kita berjaga-jaga kerana disebalik rasa ini pasti ada syaitan yang datang menconteng seketul daging bernama hati.

Jika benarlah rasa cinta itu kerana Allah, maka biarkanlah ia mengalir mengikut aliran yang ditetapkan oleh Allah kerana hakikatnya perasaan cinta itu berhulu daripada Allah maka biarlah ia juga berhilir hanya kepada Allah.

Hati manusia itu begitu mudah dibolak-balikkan dan kita juga sama kerana kita juga manusia. Serahkan saja rasa dan perasaan cinta yang belum halal itu kepada Yang Memberi dan Memilikinya. Biarlah Dia mengaturkan semuanya hingga keindahan itu datang tepat pada waktunya. Waktu yang ditakdirkan untuk ana dan anta bersama dalam satu lafaz. Jika Allah mengizinkan.

Daripada, 
Insan Yang Telah Menjawab Soalan. 

No comments: