Tuesday, April 10, 2012

[Kiriman] Yang Terakhir.



Buat yang disayangi,

Awak.
Dah banyak surat yang saya tulis untuk awak. Kali ni, surat ni akan jadi yang terakhir. Cukup lah. Dah tiba masa untuk saya berdiri balik dan belajar melangkah tanpa awak. Dah tiba masanya untuk saya terima yang awak memang takkan kembali. Awak dah jauh melangkah. Tinggal saya yang masih belum bangun.

Awak. 
Awak tinggalkan saya, Awak pilih dia dan terus berlalu pergi. Hilang, senyap tanpa khabar, tanpa sebarang penjelasan. Tak sedikit pun awak menoleh untuk pastikan saya terus berdiri. Awak biarkan saya jatuh. 

Awak. 
Sejak dari tu, umpama kanak-kanak yang ditinggalkan, saya tak berganjak walau selangkah pun. Saya terus tunggu dan tunggu mengharapkan awak datang kembali untuk hulurkan tangan, bantu saya bangun dan bawa saya kembali bersama awak. 

Awak.
Tika saya mula berputus asa, awak kembali. Tapi bersama dia. Awak cuma mampu ucapkan kata maaf. Kata maaf yang bagi saya tak bermaksud. Awak meminta peluang untuk kembali, namun hanya sekadar sebagai teman. 

Awak. 
Bodoh ke awak. Awak sepatut nya tahu saya takkan mampu untuk menganggap awak sekadar teman. Bodoh ke awak. Awak sepatutnya tahu saya takkan mampu untuk hadir dalam hidup awak dan melihat segala kisah-kisah cinta awak bersama dia. 

Awak.
Saya takkan mampu melihat itu semua dan kemudian mengukir senyuman yang melindungi air mata. Saya tak sekuat itu. Saya tak setabah itu. Dan saya sedar tempat saya dalam hidup awak, takkan lebih dari sekadar teman. 

Awak.
Sayu hati saya bila saya rasa tak biasa bermesej dengan awak. Seolah bermesej dengan seseorang yang baru saya kenal. Sedangkan kita tidak pernah kehabisan kata dan cerita sebelum ni. Sayu hati saya bila saya rasa dah tak kenal dengan awak yang suatu masa dulu sangat saya kenal. 

Awak.
Sudah lah. Awak teruskan lah dengan kehidupan awak. Tak perlu awak menoleh atau berpatah balik lagi. Selama ni, saya harapkan kepulangan awak. Tapi bila tiba masanya awak pulang, saya sedar, bukan itu yang terbaik. 

Awak.
Saya pernah berjanji dengan awak, untuk selamanya setia, walaupun awak pergi. Untuk selamanya menyayangi walaupun awak berhenti. Sejuta maaf jika suatu hari nanti, saya mungkir akan janji-janji saya.

Maaf awak,
Jika suatu hari nanti, saya tidak lagi menunggu awak. jika suatu hari nanti, saya mampu untuk melupakan perasaan sayang saya ni terhadap awak. Jika suatu hari nanti, saya mampu untuk sayang insan lain sepertimana saya sayangkan awak. Jika suatu hari nanti, saya mampu bahagia dan gembira dengan insan lain macam mana waktu saya dengan awak. Jika suatu hari nanti, saya mampu untuk cari pengganti awak. Jika suatu hari nanti, saat saya dengar nama awak, saya mampu tersenyum dan bukan lagi menangis.

Yang menyayangi, 
unwanted

Pengirim : Unwanted

No comments: