Sunday, April 1, 2012

Duhai pensyarah

Ke belakang sikit lecturer yang dihormati,
(Kerana 'Ke hadapan' terlalu mainstream)

Peperiksaan akhir semester baru sahaja kami lalui. Betullah bak kata-kata abang dan kakak senior, peperiksaan ini memang bisa memecahkan otak dan memutarbelitkan urat akal. Tidakkah Tuan sedar bahawa ketika peperiksaan dijalankan, terlalu ramai pelajar yang mengorek telinga mereka menggunakan pensil mekanikal Shaker 2.0 kerana terpedaya dengan dakyah salah seorang pelajar yang menyebarkan mitos bahawa 'jika kita mengorek telinga dengan Shaker 2.0, otak akan dapat jawab semua soalan.' Natijahnya, semua pelajar-pelajar yang bodoh itu mengalami sakit telinga berdarah dan kudis2 di cuping telinga.

Namun begitu, saya bukanlah terdiri di antara pelajar-pelajar bangang itu. Saya yakin bahawa saya adalah contoh seorang pelajar terbilang yang sepatutnya ditiru oleh rakan-rakan lain. Kenapa perlu mereka susah-susah berfikir untuk menjawab soalan-soalan itu. Bukankah itu semua duniawi? Mereka sanggup berjaga dua tiga malam semata-mata untuk mendapat markah yang cemerlang dan seterusnya pointer yang baik. Tidakkah mereka tahu sekali lagi baqhawa itu semua duniawi? Ish, ish, ish..

Saya tahu kalau tak jawab soalan-soalan di paper exam ini akan menyebabkan saya gagal dan seterusnya terpaksa menyambung satu lagi semester memandangkan ini merupakan semester terakhir saya. Tapi ingin saya memberitahu Tuan bahawa tujuan saya menggagalkan diri hanyalah kerana tidak sanggup untuk meninggalkan kampus yang tersayang itu. Saya juga hendak belajar lagi dengan Tuan. Harap Tuan faham dengan nawaitu saya.

Akhir kata, bukan sengaja ingin saya biarkan kertas peperiksaan itu kosong. Lagipun bukankah saya baru sahaja menjimatkan penggunaan kertas?
Terima kasih.

Yang benar,
Pelajar Semester 10



Nota:Pelajar ini telah dikenakan hukuman buang universiti dan disenarai hitam dari memasuki mana-mana sekolah rendah, menengah, kolej mahupun universiti lain di Malaysia.

3 comments:

@cik_ezati said...

HAHA ketawa berguling aku baca surat nie, kelakar XD

Amira Atiya said...

ke belakang cikittttttttttt~

jhnrdzi said...

Kah kah kah!

Jumpa di semester depan Syamil.