Sunday, March 25, 2012

Buat gadis.

Gadis,

Untuk awak semua yang mulai tinggalkan alam hingusan, untuk awak yang rasa sudah mulai dewasa. Mari sini kakak ingin sampaikan sedikit nasihat. Nasihat tentang diri awak sendiri. Awak tahu, dilahirkan sebagai seorang gadis ada banyak kelebihan yang tuhan beri. Awak tahu susahnya mak ayah awak nak jaga seorang anak gadis. Pernah dengar orang kata jaga lembu sekandang lebih senang dari jaga anak perempuan seorang?

Tahukah awak awak juga yang kita ni adalah golongan yang paling senang masuk syurga dan senang juga masuk neraka? Tahukah awak semua selagi awak belum berkahwin segala dosa yang awak buat, akan ditanggung sama oleh ayah awak? Tapi kalau dia dah lakukan tanggungjawab dia sebagai seorang ayah, yang lainnya terserah pada awak la. Sendiri buat, sendiri tanggung ya.

Oh, lagi satu perihal cinta. Kata orang cinta ini dari mata turun ke hati kan? Kalau awak dah terlalu tenggelam dalam angan buaian cinta mati awak tu, dari hati nanti lama lama dia turun ke bawah lagi. Sedar sedar awak dah buncit sebab cinta sejati awak. Lepas tu, macam biasa lah. Awak tak tengok cerekarama ke? Sama ada awak kena duduk sembunyi diri, awak bunuh jasad yang hidup dalam badan awak atau awak cari ayahnya ajak kahwin. Kan?

Awak belum jadi ibu bapa. Jadi awak mungkin tak tahu apa yang mereka rasa. Takda ibu bapa yang mengharapkan benda buruk terjadi pada anak anak dia. Gadis sekalian, awak ada satu permata yang tak ternilai harganya. Bila permata awak dah awak beri. Awak tak punya apa dah. Kosong. Umpama makanan yang terbuka akan di hurung lalat dengan makanan yang di simpan di tudung saji, mana satu yang akan awak pilih? Mohon awak tahu jaga diri. Buka mata, hidup tak seindah yang awak jangka.

1 comment:

APi said...

wahai gadis, terlalu banyak untuk diperkatakan tentang kamu..
kadang kamu tahu, tapi tak ambil lalu..
tak guna guna juga kalau itu berlaku..
hai awak dah besar, otak tu kena guna selalu..
bukan saja hati yang sering menipu..