Wednesday, April 11, 2012

Madu yang Hilang


Kepada bekas kekasih yang telah disayangi,

i tau u dah tak sayang dekat i dah, tak ape kan i membahasa kan diri sebagai 'i'? ape? panggilan itu hanya bila kita bersama? okey okey. aku tau kau dah tak sayang aku dah. kau tinggalkan aku sebab aku lebih tergila-gilakan lisa surihani daripada kau. kau terasa seperti aku mempunyai chance untuk date dengan lisa surihani padahal tweet aku pun lisa surihani tak balas. ini kan direct message kepada lisa surihani. bak kata orang yang dikejar memang mustahil nak dapat, yang dikendong lari kecemburuan. tak apalah, mungkin bukan jodoh.

wahai bekas kekasihku. aku tau aku silap kerana terlalu menyintaimu sedangkan aku lupa pada janji Allah. Jodoh di tangan Nya. kerana kau telah bertemu dengan kedua ibu bapa ku dan aku juga sudah bertemu kedua ibu bapa mu. abah kau siap percaya lagi kat aku, bank in duit dalam akaun aku kirimkan kepada kau. lelaki, bila dah sampai ke telinga ibu bapa maksudnya dia akan jujur dan setia. tetapi, baik mana sekali pun keluarga kau. kalau janji ALLAH jodoh DIA telah tetapkan. jadi juga. kun faya kun. jadilah, maka jadilah.

wahai bekas kekasihku. maaf jika layanan aku seteruk cipanzi. maaf jika layanan aku tidak kau senangi. aku tau, kekasih kau kini telah bersurah pada aku. aku layan kau seperti kawan lelaki. aku ni ego, pentingkan diri sendiri, tak reti jaga hati kau dan tak terima kekurangan kau. ex, kalau jodoh, aku layan isteri aku macam layan sahabat lelaki pun tetap tak akan lari. kalau aku layan sebagai sahabat lelaki apa salahnya? bukan kah itu lebih romantik? dan aku rasa berkawan kita lebih kenal hati budi dari bersayang-sayang. pijak semut pun semut reti elak. Kalau berkawan, kau akan lihat true colour seseorang itu. ex, biasalah lelaki, punyai ego. ego aku tinggi sekali pun tetapi aku tak pernah nak tinggalkan kau. tetapi aku yang kau tinggalkan. kau patut belajar lebih sikit sebab wanita punyai kuasa untuk menundukkan ego lelaki. juga imannya.

wahai bekas kekasihku. maaf jika aku jahil dalam menjaga hati kau. pentingkan diri sendiri dan tak menerima kekurangan kau. sekurang-kurangnya aku tak lari dan tinggalkan kau untuk perempuan lain. aku tetap setia di sisi kau itu pun belum cukup untuk menjaga hati kau? apa, selama ini tidak cukup lagi apa aku buat untuk jaga hati kau? inilah jodoh. aku tau aku pentingkan diri sendiri. mungkin salah aku sendiri. inilah jodoh. jahat mana sekali pun aku kalau jodoh tu jodoh jugak. kau katakan kau terima kekurangan kekasih baru kau dan kekasih baru kau terima kekurangan kau? nampak sangat kau terima aku dan tinggalkan aku kerana kau tak mampu terima segala kekurangan aku. inilah dikatakan jodoh. kalau jodoh, jodoh jugak.

[ sumber : google ]

wahai bekas kekasih aku. bila kita berpisah kau canang sana dan sini keburukan aku dan kekurangan aku ketika bercinta dulu. aku tau aku bukan untuk kau. aku tau kau tak boleh menerima begitu banyak kekurangan aku. dan aku tau aku manusia biasa yang tak sempurna seperti lelaki idaman malaya. tetapi rahsia dan sisi gelap kau tetap bersama aku. tidak aku mencanang sini dan sana mengenainya sebab aku pegang pada janji kau dan aku tidak mahu mengaibkan kau. biarlah rahsia itu terkubur bersama memori. 

wahai bekas kekasih aku. kita tak patutnya berjanji setia. berjanji yang kau hanya di hati aku sampai syurga. itu pun kalau masuk syurga lah. begitu juga kau. kau berjanji tidak akan meninggalkan aku. kau berjanji hanya aku dihati kau. tetapi tidak kah kau sedar dengan cara ini kita telah mencari dosa free. janji yang tidak ditunaikan itu berdosa. dan kita patut beringat pada janji Allah yang jodoh itu ditanganNYA. kita tak patut berjanji kerana kita tidak tahu akan siapa jodoh kita sebenar.

wahai bekas kekasih aku. maaf jika aku memegang tangan kau. aku tau perbuatan ini dosa. aku tak menjaga batas-batas pergaulan dengan kau. dan kau juga tahu perbuatan kita itu dosa. dan pasti kau juga tahu jika antara lelaki dan wanita itu pastinya ada orang ke-tiga. alhamdulilah, kita tidak pernah terlanjur kerana aku masih ada iman. dan aku sayangkan keluarga. maruah diri aku dan keluarga aku. dan beringatlah wahai wanita sekalian. maruah kau bukan untuk kekasih. tetapi untuk suami kau. jika zaman bercinta kau telah serahkan tangan kau untuk di pegang. makan di restaurant bersuap-suap. kau dah hilangkan mood makan beradap ketika kenduri kawin kelak. nampak sweet je makan beradap bila bersanding tetapi dah biasa pun buat kat restaurant bila keluar date. jadikan semua yang pertama untuk suami. save the best for the last.



wahai bekas kekasih aku. sekarang aku redha dengan apa terjadi. Kalau sudah jodoh itu tak kemana. sekarang kau sudah bersama kekasih yang baru. begitu cepat kau move on sedangkan aku terpenjara dalam diri sendiri. terguling tak tentu arah nak keluarkan dari kotak memori. aku percaya, satu hari ingatan kau akan padam jugak seperti tulisan di pasir. dipadam dek ombak. dan tak mungkin di padam dalam memori otak sebab otak boleh menyimpan memori beribu-ribu kali ganda dari komputer dan hard disk TeraGig.

wahai bekas kekasih aku. aku doakan kebahgiaan kau bersama kekasih baru kau. semoga berkekalan dunia akhirat. dan ingat pesanan aku yang acapkali aku ucapkan bila aku marah, sayang, tak ada mood dengan kau. mungkin berguna ketika bersama kekasih baru. bencilah aku kerana muka kau pun aku tak sanggup memandang kerana begitu dalam terguris hati aku diperlakukan sebegini. mungkin bukan dalam sebulan dua yang pertama untuk kita berkawan. kerana parah terguris hati aku belum sembuh-sembuh. hargailah kekasih baru kau itu.

mungkin pesanan aku tidak cukup. dan aku kini percaya bahawa bercinta selepas berkahwin itu lebih bermakna dari bercinta tanpa ikatan yang sah. semua yang aku lakukan pada kau. pemberian bunga rose unggu. pemberian hadiah hari jadi. pemberian ucapan selamat pagi setiap hari seakan tidak bermakna dan sia-sia sekarang. kerana aku lupa akan janji Allah. jodoh ditanganNYA. telah aku ikhlaskan hati, ampunkan segala silap dan salah dan halalkan makan dan minum selama kita berkongsi. bercinta selepas kahwin itu lebih bermakna bagi aku sekarang walau pun dahulu aku lah orang yang paling kuat membangkang cara tersebut. sekurang-kurangnya segala usaha, penat, kasih, sayang dan pengorbanan aku itu berbaloi untuk seorang isteri yang cantik dan di redhai ALLAH. semua itu dibalas dengan kasih sayang ALLAH dan seorang isteri. tidak kah itu lebih bermakna?

wahai bekas kekasih aku. cukuplah setakat ini kiriman surat aku. semoga aku pula bertemu dengan jodoh yang ALLAH telah janjikan pada aku. jika aku mati esok hari sekali pun aku percaya ada bidadari yang jauh lebih cantik dari kau untuk aku. biarlah aku menunggu jodoh dariNYA. kini aku harus pegang pada kata-kata ibu aku. cukup lah kau bercinta, nak.  jangan rosakkan masa depan kau kerana wanita.  jika kau saling jatuh hati sekali pun kelak cukup lah sekadar suka. teman tapi mesra. takkan kau terguris begini teruk. 'bercintalah dengan pelajaran, bertunanglah dengan mengulangkaji, berkahwinlah dengan peperiksaan dan berbulan madulah dengan kejayaan' thank you umi.

salam terakhir dan selamat pergi bekas kekasih ku.

1 comment:

Amira Atiya said...

Kemainnnn! thumbs up qib!