Saturday, April 7, 2012

Syukurlah.

Untuk sekalian manusia alpa,

Kau tau, kita hidup di dunia yang sama. Cuma, coretan hidup kita buat kita lain setiap satunya. Untung kita, jika masih mampu duduk santai sambil baca akhbar, sedut cerut di temani kopi import terkemuka. Cuma tahu geleng kepala lihat nasib manusia yang tak berdaya. 

Tapi, untung juga pada kau yang sedari kecil dah mulai lihat rupa sebenar dunia. Hidup yang sebenarnya. Yang di kelilingi pelbagai kisah manusia. Kalau setakat tahan lapar sehari dua, bukan ada apa. Sekurang-kurangnya, kau ada ilmu. Ilmu untuk hidup.

Tiap dari kita punya kitaran hidup yang berbeza kan? Jadi, tak salah kalau kita sama berkongsi apa yang kita punya. Manusia yang tak perlu berusaha untuk mendapatkan sesuatu itu, mungkin akan lemas jika dibiar keseorangan. Kau sendiri, tak salah kalau kau mau bantu dia. Pengalaman hidup yang kau ada, banyak membantu sebenarnya. 

Kau nampak mana lebih dan kurangnya sekarang? Syukurlah dengan apa yang kau ada. Kesusahan yang kau alami dulu yang bantu kau untuk berjaya sekarang. Segala kesenangan yang dia pernah ada, buat dia termanggu-manggu kerna dia belum khatam lagi ilmu perihal hidup. Syukur juga buat dia kerna belum melalui frasa kejatuhan dalam hidup. Hidup tak selalu indah? Mungkin dia belum nampak jalan yang sebenarnya. Namun, masih, tiap sesuatu yang diberi tuhan akan ada manfaatnya. 

Nah! Selamat buat kamu, manusia-manusia alpa yang selalu lupa untuk panjatkan rasa syukur, pada DIA.

1 comment:

APi said...

kadangnya terlupa..